Τι ορίζεται ως Ειδικές Θεραπείες;

Όπως αναφέρεται στο άρθρο 45, του  ΦΕΚ. 4898/2018, ως ειδικές θεραπείες παιδιών και εφήβων νοούνται η δέσμη θεραπευτικών πράξεων που παρέχονται σε συμβεβλημένα κέντρα ειδικών θεραπειών και αποζημιώνονται με ημερήσιο νοσήλιο ή παρέχονται από συμβεβλημένους ιδιώτες θεραπευτές και αποζημιώνονται κατά πράξη.

Τι χρονικό διάστημα καλύπτει η έγκριση για Παροχή Παράλληλης Στήριξης;

Η πράξη έγκρισης παράλληλης στήριξης ισχύει για ένα σχολικό έτος.
Κατ' εξαίρεση για τους μαθητές με αυτισμό, για τους οποίους έχει εγκριθεί η παροχή παράλληλης στήριξης εντός της τελευταίας τριετίας και εφόσον συναινεί ο γονέας ή κηδεμόνας του μαθητή, δεν απαιτείται η υποβολή νέων δικαιολογητικών και η έγκριση της παράλληλης στήριξης ισχύει και για την επόμενη σχολική χρονιά.

Ποιος παρέχει Παράλληλη Στήριξη;

  • Η παράλληλη στήριξη ως δημόσια παροχή, παρέχεται μόνο από εκπαιδευτικό του Υπουργείου Παιδείας.
  • Όπως αναφέρεται στο Νόμο 4415/2016, η παράλληλη στήριξη - συνεκπαίδευση μπορεί να παρέχεται από εκπαιδευτικούς των κλάδων:
  • α) Εκπαιδευτικούς ΕΑΕ πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κλάδων ΠΕ 61 (Νηπιαγωγών Ειδικής Εκπαίδευσης) και ΠΕ 71 (Δασκάλων Ειδικής Εκπαίδευσης) 
  • β) Εκπαιδευτικούς ΕΑΕ πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που ανήκουν σε όλους τους προβλεπόμενους από τις ισχύουσες διατάξεις κλάδους γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, με εξειδίκευση στην ΕΑΕ.
  • Η παράλληλη στήριξη των μαθητών με αυτισμό μπορεί να υλοποιείται και από ειδικό βοηθό (σε αυτή την περίπτωση μπορεί να είναι Επαγγελματίας Ψυχικής Υγείας) που εισηγείται και διαθέτει η οικογένεια του μαθητή, με την έγκριση και σύμφωνη γνώμη του σχολικού συμβουλίου (άρθρο 28, παρ. 18 του Ν. 4186/2013). Η δαπάνη για τον ειδικό βοηθό καλύπτεται από την οικογένεια, όπως αναφέρεται στο άρθρο 7 του Νόμου 3699/2008.

Ποιος γνωμοδοτεί την Παράλληλη Στήριξη;

Όπως αναφέρεται στο άρθρο 51 του  Νόμου 4547/2018, την παράλληλη στήριξη εισηγείται αποκλειστικά το οικείο ΚΕΣΥ (πρώην ΚΕΔΔΥ), το οποίο με γραπτή γνωμάτευση του καθορίζει τις ώρες της παράλληλης στήριξης. Τα ΚΕΣΥ, ανάλογα με το είδος και το βαθμό των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών και των μαθησιακών δυσκολιών, προσδιορίζουν το χρόνο επαναξιολόγησης, ο οποίος αναγράφεται στην έκθεση αξιολόγησης - γνωμάτευση. Αν δεν αναγράφεται χρόνος επαναξιολόγησης, οι εκθέσεις των ΚΕΣΥ έχουν μόνιμη ισχύ.

Σε ποιους παρέχεται η Παράλληλη Στήριξη ;

Όπως αναφέρεται στο άρθρο 6 του νόμου 3699/2008 η παράλληλη στήριξη παρέχεται:

  • Σε μαθητές που μπορούν με κατάλληλη εξατομικευμένη υποστήριξη να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα της τάξης,
  • Σε μαθητές με σοβαρότερες εκπαιδευτικές ανάγκες όταν στην περιοχή τους δεν υπάρχει άλλο πλαίσιο ΕΑΕ (Ειδικό Σχολείο, Τμήμα Ένταξης),
  • Υπό την προϋπόθεση ότι η παράλληλη στήριξη καθίσταται απαραίτητη βάση της γνωμάτευσης του ΚΕΔΔΥ.

Που παρέχεται η Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση;

Όπως αναφέρεται στο άρθρο 6 του νόμου 3699/2008 η Ειδική Αγωγή και εκπαίδευση παρέχεται:

  • Σε σχολική τάξη του Γενικού Σχολείου, εφόσον πρόκειται για μαθητές με ήπιες μαθησιακές δυσκολίες, υποστηριζόμενοι από τον εκπαιδευτικό της τάξης
  • Σε σχολική τάξη του Γενικού Σχολείου, με παράλληλη στήριξη – συνεκπαίδευση, από εκπαιδευτικούς ΕΑΕ
  • Σε ειδικά οργανωμένα και κατάλληλα στελεχωμένα Τμήματα Ένταξης (ΤΕ) που λειτουργούν μέσα στα σχολεία γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης.
  • Οι μαθητές που δεν αυτοεξυπηρετούνται φοιτούν ή σε αυτοτελείς Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ή σε σχολεία της γενικής εκπαίδευσης ή σε ΤΕ με την ανάλογη στήριξη και την παρουσία Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ).

Που πιστοποιούνται οι Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες των ατόμων με αυτισμό;

Οι ΕΕΑ των μαθητών διερευνώνται και διαπιστώνονται από: 

1)Τα ΚΕΣΥ (πρώην ΚΕΔΔΥ)

2) Τα πιστοποιημένα από το Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α. Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα (ΙΠΔ) άλλων Υπουργείων.

 Όταν υπάρχει διάσταση απόψεων είτε προσωπική είτε μεταξύ των γνωματεύσεων των ΚΕΣΥ και των Ιατροπαιδαγωγικών Κέντρων, υπερισχύει η γνωμάτευση των ΚΕΣΥ και οι γονείς ή οι κηδεμόνες δύνανται να προσφύγουν στη Δευτεροβάθμια Ειδική Διαγνωστική Επιτροπή Αξιολόγησης (ΕΔΕΑ) της οποίας η απόφαση είναι οριστική. 

Τι υποχρεώσεις έχει η Πολιτεία απέναντι σε άτομα με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες;

Όπως αναφέρεται στο άρθρο 1 του νόμου 3699/2008 οι υποχρεώσεις της Πολιτείας απέναντι σε άτομα με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες είναι:

  • Κατοχύρωση και διαρκή αναβάθμιση υποχρεωτικής Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.
  • Μέριμνα για παροχή δωρεάν δημόσιας Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης στους αναπήρους όλων των ηλικιών, για όλα τα στάδια και τις εκπαιδευτικές βαθμίδες.
  • Πλήρη κατοχύρωση των δικαιωμάτων τους στη μόρφωση και στην κοινωνική και επαγγελματική ένταξη.

Τα άτομα με αυτισμό είναι άτομα με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες (ΕΕΑ);

Από το νόμο 3699/2008, άρθρο 3, § 1 ορίζονται οι μαθητές με αναπηρία και Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες (ΕΕΑ), στους οποίους συγκαταλέγονται μεταξύ άλλων και όσοι παρουσιάζουν διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (φάσμα αυτισμού).