Βραβείο 2021

Βραβείο 2022

Στρατηγικός συνεργάτης

Υποστηρικτές Επικοινωνίας


Γράφει η Φλώρα Χειλαδάκη, Ψυχολόγος στο Κέντρο Ημέρας Εφήβων με Αυτισμό Δυτ. Αττικής "Στην Αυλή του Κόσμου"
Η Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος αποτελεί μία διάχυτη νευροαναπτυξιακή διαταραχή. Πιο συγκεκριμένα, ο όρος διάχυτη αναφέρεται στο εύρος των ιδιαιτεροτήτων που εμφανίζουν τα άτομα με ΔΑΦ, σε πολλούς και διαφορετικούς τομείς της ανάπτυξης, όπως ο αισθητηριακός τομέας, ο γνωστικός τομέας, ο τομέας της επικοινωνίας και ο τομέας των κοινωνικών δεξιοτήτων. Ο όρος φάσμα δηλώνει τα διαφορετικά επίπεδα λειτουργικότητας που μπορεί να παρουσιάζουν τα άτομα: χαμηλή, μέση και υψηλή.
Προτού αναφερθούμε στα κοινά χαρακτηριστικά των ατόμων με ΔΑΦ, χρειάζεται να κατανοήσουμε ότι κάθε άτομο στο φάσμα, όπως και κάθε άλλο άτομο γύρω μας είναι μοναδικό και ξεχωριστό. Τα άτομα δεν χαρακτηρίζονται από τη διάγνωσή τους, αλλά αποτελούν ένα παζλ δεξιοτήτων, ιδιαιτεροτήτων, εμπειριών και στοιχείων της προσωπικότητας. Η διάγνωση βοηθά τους ειδικούς (ή και μη ειδικούς) να κατανοήσουν και να ερμηνεύσουν καλύτερα τους τρόπους που προσλαμβάνει ένα άτομο την πληροφορία, μαθαίνει, επικοινωνεί και ενεργεί σε μία κοινωνική συνθήκη. Αν προσπαθούσαμε να κάνουμε μία εικόνα, καθώς συχνά αρέσει στα άτομα με ΔΑΦ να μαθαίνουν μέσα από αυτές, θα λέγαμε πως η διάγνωση αποτελεί ένα φίλτρο σε ένα τηλεσκόπιο (προσωπικότητα) που άλλες φορές μπορεί να αλλοιώνει την εικόνα, προκαλώντας δυσκολίες και άλλες φορές αναδεικνύει τις πιο ιδιαίτερες πτυχές της.
Το παζλ του αυτισμού, όπως και κάθε παζλ, έχει ένα ιδιαίτερο μοτίβο. Αυτό το μοτίβο θα προσπαθήσουμε να διερευνήσουμε σε αυτό το άρθρο μέσα από τα κοινά χαρακτηριστικά που παρουσιάζουν τα άτομα με ΔΑΦ. Τα χαρακτηριστικά αυτά μπορεί να εμφανίζονται λιγότερο ή περισσότερο επιβαρυμένα, ανάλογα με το επίπεδο λειτουργικότητας του ατόμου.
Γενικά χαρακτηριστικά:
Παράδειγμα: Ένα παιδί στο σχολείο (ή σε οποιοδήποτε πλαίσιο), μπορεί να θέλει να παίξει με τα υπόλοιπα παιδιά μπάλα, αλλά αντί να τους το ζητήσει και να επικοινωνήσει αυτή του την επιθυμία για να μοιραστεί το χρόνο του στο παιχνίδι με τους άλλους, απλά πάει και παίρνει τη μπάλα και στο τέλος καταλήγει να τσακώνεται με τους συμμαθητές του.
Παράδειγμα:
α) Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα στερεοτυπίας αποτελεί το ¨φτερούγισμα¨ με τα χέρια.
β)Ένα παιδί μπορεί να ασχολείται με τους πλανήτες ως ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφιερώνοντας πολύ χρόνο στο να μάθει λεπτομέρειες, μιλά συνέχεια για αυτό και οποιαδήποτε αλλαγή θέματος από το συνομιλητή ¨πέφτει ¨ στο κενό. Ή ένα παιδάκι μπορεί να παίζει με τα παιχνίδια του με ένα συγκεκριμένο συνεχόμενο τρόπο, όπως για παράδειγμα περιστρέφοντας τα.
Παράδειγμα:
α) Ένα παιδάκι στο σχολείο μπορεί να παίζει μόνο του, γιατί δυσκολεύεται να ερμηνεύσει τη σκέψη ή και την πράξη του άλλου και να διαπραγματευτεί σε ένα παιχνίδι.
β) Ένα άτομο στο φάσμα ακόμα και στην ενήλικη ζωή του μπορεί να εμφανίζει αυτή την αδυναμία στην κατανόηση των προθέσεων των άλλων, με αποτέλεσμα στο κοινωνικό του περιβάλλον να θεωρείται αφελές. Για παράδειγμα σε ένα εργασιακό χώρο είναι πιθανό να δυσκολευτεί να διαχωρίσει αν κάποιος συνεργάτης τον πλησιάζει έχοντας καλές προθέσεις ή με άλλο σκοπό.
Παράδειγμα:
α) Ένα παιδί μπορεί να επιλύσει ένα παζλ ανάποδα, χωρίς να χρειάζεται όλη την εικόνα και εστιάζοντας απλά στις εγκοπές που έχει το κάθε κομμάτι. Αυτό είναι μία ιδιαίτερη δεξιότητα, που είναι σημαντική, όμως το άτομο εστιάζοντας τόσο συγκεκριμένα ¨ χάνει ¨ την πληροφορία της ευρύτερης εικόνας που θα μπορούσε να τον βοηθήσει αργότερα στην ανάπτυξη γνωστικών δεξιοτήτων ή προκειμένου να ερμηνεύσει το νόημα της εικόνας.
β) Η εστίαση στις λεπτομέρειες ενός αντικειμένου ή μίας κατάστασης, μπορεί να είναι ιδιαίτερα βοηθητική για έναν ενήλικα στο φάσμα, σε μία εργασία που μπορεί να χρειάζεται ακρίβεια και λεπτομέρεια, όπως π.χ η κατασκευή κοσμημάτων. Ωστόσο, η δεξιότητα αυτή μπορεί να λειτουργήσει και αρνητικά σε μία άλλη συνθήκη, όπως για παράδειγμα αν δημιουργηθεί μια παρεξήγηση: είναι πολύ πιθανό ότι το ίδιο άτομο, εστιάζοντας στις λεπτομέρειες της κατάστασης, να μην είναι σε θέση να καταγράψει και να επεξεργασθεί πληροφορίες που είναι σημαντικές για τη διαχείριση της.
Κλείνοντας, ας θυμηθούμε για άλλη μία φορά, ότι το σημαντικό στο ταξίδι του αυτισμού, είναι να ανακαλύψει κανείς τη διαφορετικότητα μέσα στα κοινά χαρακτηριστικά της διάγνωσης, πλαισιώνοντας τα άτομα με τον οφειλόμενο σεβασμό και αποδοχή.