ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΑΥΤΙΣΤΙΚΟΥ ΦΑΣΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙΤΕΛΙΚΗ (Ή ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗ) ΔΥΣΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ: ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΦΗΒΟΥΣ

Γράφει η Μαρία (Μαριάννα) Βενιεράκη, MSc Ψυχολόγος

Η εφαρμογή συγκεκριμένων στρατηγικών βοηθά σημαντικά στην αντιμετώπιση της επιτελικής (ή εκτελεστικής) δυσλειτουργίας στα άτομα με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ). Στη συνέχεια, παρουσιάζονται ορισμένες στρατηγικές που μπορούν να εφαρμόσουν οι γονείς/φροντιστές στα παιδιά και τους εφήβους με ΔΑΦ, καθώς και οι μαθητές τής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με ΔΑΦ στον εαυτό τους, για να ενισχύσουν τις επιτελικές τους λειτουργίες. Όσον αφορά στους εφήβους, οι γονείς θα πρέπει πρώτα να συζητούν μαζί τους και να τους ρωτούν τη γνώμη τους για το τι θεωρούν οι ίδιοι ότι τους βοηθά και τι όχι. Όλες οι ακόλουθες στρατηγικές μπορούν να χρησιμοποιηθούν συνδυαστικά με την ενδεδειγμένη θεραπεία που προτείνει η θεραπευτική ομάδα η οποία παρακολουθεί ένα παιδί/έναν έφηβο με ΔΑΦ:  

Ποιες στρατηγικές μπορούν να εφαρμόσουν οι γονείς στα παιδιά τους;

Ποιες στρατηγικές μπορούν να εφαρμόσουν οι έφηβοι μαθητές;

Οι παραπάνω στρατηγικές θα πρέπει να εφαρμόζονται με σταθερότητα και συνέπεια σε όλα τα περιβάλλοντα, ώστε να ενισχύσουν τα θεμέλια για την ανάπτυξη των επιτελικών λειτουργιών στα παιδιά και τους εφήβους με ΔΑΦ. Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι οι γονείς θα πρέπει να εμπλέκετε τα παιδιά σας όσο το δυνατόν περισσότερο στον σχεδιασμό των οπτικών βοηθημάτων, των οπτικοποιημένων προγραμμάτων και των λιστών ελέγχου, όπως και στη συγγραφή των Κοινωνικών Ιστοριών, και όχι να τα δημιουργείτε οι ίδιοι και στη συνέχεια να τα παρουσιάζετε στα παιδιά σας. Όταν τα παιδιά/οι έφηβοι συμμετέχουν σε διαδικασίες που τους αφορούν άμεσα, είναι περισσότερο πιθανό να εμπλακούν σε αυτές με αποφασιστικό και αποτελεσματικό τρόπο. Σταδιακά, οι γονείς μπορείτε να αποσύρεστε, καθοδηγώντας τα παιδιά σας στη διαδικασία οργάνωσης της καθημερινότητάς τους, αναλαμβάνοντας εκείνα ολοένα και μεγαλύτερο μέρος τής ευθύνης τής προσωπικής τους οργάνωσης, και δημιουργώντας τις δικές τους προσωπικές υπενθυμίσεις, ώστε να γίνονται προοδευτικά περισσότερο ανεξάρτητα.